SAS

Varsler mulige SAS-rettssaker: - Triggerhappy

Dansk reiselivsaktør varsler mulige rettsoppgjør etter den kostbare pilotstreiken. - Ikke en farbar vei, mener norsk ekspert.

PAKKEREISER: Reiselivsaktøren tror det blir rettssaker framover for å finne ut av hvem som må ta kostnadene for avlyste pakkereiser. Foto: Ramon Costa / SOPA Images / Shutterstock / NTB
PAKKEREISER: Reiselivsaktøren tror det blir rettssaker framover for å finne ut av hvem som må ta kostnadene for avlyste pakkereiser. Foto: Ramon Costa / SOPA Images / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Flere reisebyråer har hatt problemer med å booke om gjestenes flybilletter under den mye omtalte pilotstreiken i SAS.

I Danmark er spørsmålet som står igjen hvem som skal dekke tapene, SAS eller reisebyråene, skriver Finans.dk.

Reisebyråene har anslagsvis tapt et tosifret millionbeløp på den betente streiken.

- Ender med rettssak

Direktør for den danske bransjeforeningen Danmarks Rejsebureau Forening (DRF), Lars Thykier, sier til nettavisa at det trolig «ender med en rettssak eller to».

Han mener det ikke er noen standarder for når man skal ta en diskusjon om hvorvidt leverandøren skal dekke noe, hvis de ansatte er i streik.

Det han ønsker å nøste opp i er hvilken grad SAS må betale for deler av hva det koster med en pakkereise som ikke blir gjennomført, og i hvilken grad reisebyrået selv må betale.

- Utfordringen er at det godt kan være at SAS har gitt muligheten til å booke om til en ny pilot, men det gir ikke deg som reisebyrå penger til å dekke kundens tap. Noen av tapene må vi diskutere, sier Thykier.

- En ting er forskjellen på gammel og ny billett. Men med pakketurer er det mer komplisert fordi folk kanskje ikke har nådd et cruise, for eksempel. Der er jeg sikker på at det blir en diskusjon, legger han til.

- Ikke en farbar vei

Er slike rettssaker realistisk i Norge? Nei, mener Rolf Forsdahl, juridisk konsulent i reiselivsbransjen og tidligere direktør for Reise utland i Virke.

- Det er slik at pakkereiser faller under pakkereiseloven. Da er det én part som har ansvaret for hele reisen, og det er reisearrangøren. Så er det et dobbeltsporet system: hvis en kunde av f.eks. Apollo mener at han har blitt påført et tap, så kan han velge å gå direkte til SAS på et erstatningsmessig grunnlag, sier Fordahl til Børsen.

- Men et sånt søksmål vil etter norsk rett være rimelig sjanseløst for det skal være såkalt culpaansvar, og tradisjonelt har streik vært ansett for en «force majeure»-situasjon i erstatningssammenheng.

Dette blir, ifølge Forsdahl, som om man skulle saksøke en annen bedrift som har arbeidstakere i streik.

- Og det er nok etter norsk rett ikke noen farbar vei, og jeg tror heller ikke det vil bli ført slike søksmål i Norge.

Kort fortalt går culpa-regelen ut på at den som vært uaktsom i forbindelse med en skade, har et ansvar for skaden, ifølge jusinfo.no.

- Kan kreve regress

Børsen har også henvendt seg til Virke. Slik de tolker jussen, mener de imidlertid at reisearrangørene kan ha krav på erstatning fra SAS.

- Etter pakkereiselovens (§ 49) kan reisearrangører kreve regress for kostnader de har pådratt seg for å dekke sine forpliktelser etter pakkereiseloven og som kunden også kunne krevd flyselskapet for, herunder utgifter til blant annet alternativ hjemtransport og nødvendig innkvartering i påvente av hjemtransport, skriver Virke-advokat Sverre McSeveny-Åril i en epost til Børsen.

Videre opplyser de at de har ingen konkrete tall fra medlemmene rundt hvor mange som vil kreve penger fra SAS.

«Triggerhappy» i Danmark

Ifølge Forsdahl skal reisearrangøren dekke nødvendige utgifter som hotell og liknende i påvente av returflight. Dersom en forbruker har lagt ut selv, gir pakkereiseloven hjemmel for å kreve dette refundert av reisearrangøren.

- I Danmark er de litt mer «triggerhappy» når det gjelder søksmål, men jeg tviler på at søksmål mot SAS eller mot Apollo vil føre fram når det gjelder tap som er påført kunder.

Hvis man har bestilt pakkereise, hvor det for eksempel inngår et cruise i Middelhavet, men ikke når fram på grunn av SAS-streiken, er det altså arrangøren som er ansvarlig, mener Forsdahl.

- Ja, altså det er reisearrangøren, type Ving og Apollo. Hvis dette cruiset inngår i en pakkereise er det klart at da skal reisearrangør refundere hele pakkereisen. Hvis man bare har kjøpt fly til Miami og mister et cruise der, da er det noe man må ta på egen kappe. Og det er slik at reiseforsikringen dekker ikke streike-tap.

- Så jeg pleier å si litt barnslig at man er ikke født med kasko. Det oppstår situasjoner hvor man er påført tap hvor man ikke kan sende regninga videre.

- Så noe ansvar har også forbrukeren selv?

- Ja. Og det vil nok folk være litt mer oppmerksomme på framover. Når man snekrer sammen en reise selv, så påtar man seg en risiko man kanskje ikke er klar over i booking-øyeblikket, men den er der.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer