Flere reisebyråer har hatt problemer med å booke om gjestenes flybilletter under den mye omtalte pilotstreiken i SAS.
I Danmark er spørsmålet som står igjen hvem som skal dekke tapene, SAS eller reisebyråene, skriver Finans.dk.
Reisebyråene har anslagsvis tapt et tosifret millionbeløp på den betente streiken.
- Ender med rettssak
Direktør for den danske bransjeforeningen Danmarks Rejsebureau Forening (DRF), Lars Thykier, sier til nettavisa at det trolig «ender med en rettssak eller to».
Han mener det ikke er noen standarder for når man skal ta en diskusjon om hvorvidt leverandøren skal dekke noe, hvis de ansatte er i streik.
Det han ønsker å nøste opp i er hvilken grad SAS må betale for deler av hva det koster med en pakkereise som ikke blir gjennomført, og i hvilken grad reisebyrået selv må betale.
- Utfordringen er at det godt kan være at SAS har gitt muligheten til å booke om til en ny pilot, men det gir ikke deg som reisebyrå penger til å dekke kundens tap. Noen av tapene må vi diskutere, sier Thykier.
- En ting er forskjellen på gammel og ny billett. Men med pakketurer er det mer komplisert fordi folk kanskje ikke har nådd et cruise, for eksempel. Der er jeg sikker på at det blir en diskusjon, legger han til.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger