Plantasjen tapte 202 millioner kroner i løpet av de tre siste månedene av fjoråret. Det viser en fersk rapport fra selskapets svenske eiere Ratos.
Plantasjen-sjef Olav Thorstad innrømmer at selskapet, som er størst i sitt marked i Norge, trolig har sovet litt i timen.
Han viser blant annet til at det er stadig flere konkurrenter som selger klassiske produkter som orkideer, blomsterbuketter og lyng.
- Flere og flere selger de såkalte basisproduktene. Vi har en jobb å gjøre med å utvikle oss som spesialist og Nordens største selskap innen planter. Det er også en jobb å gjøre på innovasjonssiden, for å sørge for at vi er mer relevante og unike enn vi har vært de siste åra, sier Thorstad til Børsen.
Naturlig nok selger plantasjen flere varer om våren og sommeren enn i vintersesongen. Tilsvarende tap for årets siste tre måneder i 2018 var imidlertid på 155 millioner kroner, og Thorstad er på ingen måte fornøyd.
- Trenden er ikke bra nok. Det handler nå om å få flere mennesker inn i våre butikker, og å øke sortimentet, sier han.
Plantasjen har allerede lagt ned én butikk i Oslo, samt to butikker i Finland. Thorstad vil overfor Nettavisen heller ikke utelukke flere nedleggelser.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger