Fredag la dagligvarekonsernet Orkla fra sin kvartalsrapport - hvor det kommer fram at selskapet øker prisene ut til dagligvarekjedene, som følge av den kraftige økningen i råvarepriser.
Det kan potensielt gå hardt utover lommeboka.
Ekstrem råvaresituasjon
- Bakgrunnen for prisøkningen er at det er en ekstrem råvaresituasjon med økte råvarepriser som vi ikke har sett på 20 år. For eksempel går prisen på sukker opp 40 prosent, vegetabilsk olje er opp 60 prosent og solsikkeolje er opp 70 prosent, sier Jaan Ivar Semlitsch, konsernsjef i Orkla, til Børsen.
Orkla, som står for kjente merkevarer som Toro, Nidar, Nora, Grandiosa og Kims, leverer blant annet til Coop, Norgesgruppen og Rema 1000. Det er ventet at prisene i dagligvarebutikken vil øke i takt med Orklas prisøkning.
- Hva slags varer er det som trolig vil bli dyrere i dagligvarebutikkene?
- Det er egentlig alle varene vi selger - så tydelig kan jeg være. Det er prisøkningen innenfor «foods», vaskemidler, helseprodukter, snacks og godteri. Det er samme tendens globalt, sier Semlitsch.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger