Alpinanlegg

Veldig langt bak - varsler milliontap

Espen Nakstad åpner for turer i skibakken. Nå håper landets største alpindestinasjoner at norske pudderentusiaster kan demme opp for tapet av turistene.

FÅR NAKSTAD-JA: Turer i alpinbakken har liten smitterisiko, ifølge assisterende helsedirektør Espen Nakstad. Her sees skikjørere på vei ned ei løype i Hemsedal. Foto: Erik Johansen / NTB
FÅR NAKSTAD-JA: Turer i alpinbakken har liten smitterisiko, ifølge assisterende helsedirektør Espen Nakstad. Her sees skikjørere på vei ned ei løype i Hemsedal. Foto: Erik Johansen / NTB Vis mer
Publisert

I mars sto mange av landets mest populære alpinbakker tomme, som følge av strenge restriksjoner da coronaviruset begynte å spre seg i Norge.

Snart starter en ny skisesong, og assisterende helsedirektør Espen Nakstad åpner for turer i bakken:

- Ja, det å ha utendørsaktiviteter har veldig liten smitterisiko. Hvis man passer på å ha god avstand i heiskøen, som mange skisentre praktiserer, så kommer man ikke i nærkontakt med andre, man er utendørs og holder god avstand.

Overfor Børsen gir Nakstad uttrykk for at nordmenn kan reise til norske skidestinasjoner, selv om regjeringen ber oss «unngå unødvendige innenlandsreiser».

Reisemåten er avgjørende, ifølge helsetoppen:

- Dersom man reiser med bil til egen eller leid hytte er smitterisikoen svært lav dersom det er egen familie eller husstandsmedlemmer man reiser med.

Venter på kulda

Adresseavisen skrev mandag at Vassfjellet vinterpark ved Trondheim solgte ut sesongkortene sine på to døgn.

For de største alpinanleggene i Norge er situasjonen mer uviss. Fraværet av både minusgrader og utenlandske turister gjør at flere frykter for inntjeningen.

- Salget av nye medlemskap er lavere enn i fjor, sier Pål Einar Berntsen.

Han er daglig leder i selskapet Skimore, som selger medlemskap som gir tilgang til alpinbakkene i Drammen, Kongsberg og Tryvann i Oslo.

- I år lar kulda vente litt på seg. Jeg tror det er mye av forklaringen på at det er lavere salg akkurat nå.

Berntsen legger til at majoriteten av medlemmene fra forrige sesong viderefører sitt medlemskap i vinter.

VENTER PÅ KULDA: Sesongen på Tryvann starter vanligvis rundt 6. desember. Berntsen «venter litt på kulda», men forteller at de allerede har begynt å legge snø i anlegget. Bildet er fra mars 2017. Foto: Erik Johansen / NTB
VENTER PÅ KULDA: Sesongen på Tryvann starter vanligvis rundt 6. desember. Berntsen «venter litt på kulda», men forteller at de allerede har begynt å legge snø i anlegget. Bildet er fra mars 2017. Foto: Erik Johansen / NTB Vis mer

Fram til 30. november kjører Skimore en kampanje som Berntsen håper vil gi et oppsving i salget.

- Historisk selger vi nær sagt 90 prosent de siste to døgnene av kampanjen.

- Hvor viktig er det for dere med godt salg denne sesongen, etter at anleggene ble stengt i vår?

- Det er klart, det er helt vesentlig. Vi bruker masse ressurser på produktet. Vi legger snø nå mens vi snakker. Så for oss å få fylt opp anleggene er veldig viktig.

SKIMORE-SJEF: Pål Einar Berntsen. Foto: Privat
SKIMORE-SJEF: Pål Einar Berntsen. Foto: Privat Vis mer

Varsler milliontap

- Vi ser at vi kommer til å tape penger denne sesongen her. Men vi må gjøre det beste ut av situasjonen, sier Odd Stensrud til Børsen.

Stensrud er daglig leder i Alpinco, som driver skianleggene i Hafjell og Kvitfjell.

Når det gjelder salg av sesongkort, som tradisjonelt kjøpes av hyttefolket og fastboende i nærområdet, ligger Alpinco på nivå med fjoråret. Om lag 5600 sesongkort har så langt fått eier.

Når det gjelder andre produkter, som gjerne kjøpes av tilreisende fra inn- og utland, ligger Alpinco «veldig langt bak».

KREVENDE: Alpinco er et robust selskap som har rygg til en tøff sesong, ifølge daglig leder Odd Stensrud. Han legger likevel ikke skjul på at situasjonen er krevende. Foto: Privat
KREVENDE: Alpinco er et robust selskap som har rygg til en tøff sesong, ifølge daglig leder Odd Stensrud. Han legger likevel ikke skjul på at situasjonen er krevende. Foto: Privat Vis mer

- Spesielt Hafjell har et veldig stort innslag av utenlandske gjester, nærmere 40 prosent. Slik det er nå vil ikke de gjestene kunne reise til Hafjell på vinterferie. Vi ser at de som hadde bestilt, svenske og danske gjester, avbestiller nå. De utgjør et så stort volum på de store skidestinasjonene, at det blir umulig å kompensere med økt norsk trafikk, sier Stensrud.

Samlet hadde Alpinco forrige sesong en omsetning på 313 millioner.

Denne sesongen estimerer Alpinco et salgstap på 80 millioner kroner, bare på fraværet av utenlandske turister.

- De utgjør 40 millioner i heiskort, og tilsvarende sum i skileie, skiskole, utleiehytter og andre produkter.

Også nordmenn dropper planlagte turer til Hafjell og Kvitfjell.

- Vi fikk en rekke avbestillinger, spesielt etter at statsministeren gikk ut og frarådet fritidsreiser. Det har vært en kjempeutfordring for oss. Det er vanskelig å selge med de reiserådene som nå gjelder, sier Stensrud.

En mild november gjør at sesongen er forsinket også i Hafjell og Kvitfjell. Men snøleggingen er godt i gang, og Alpinco planlegger åpning i Kvitfjell 5. desember og Hafjell 12. desember.

Stensrud har håp om at lavere temperaturer vil varme opp markedet.

- Slik situasjonen er akkurat nå, regner vi med at det blir bra besøk med norske gjester.

Venter «annerledes» jul

Det svenske selskapet Skistar driver alpinanleggene i Trysil og Hemsedal.

Selskapets pr- og kommunikasjonssjef Petra Hallebrant kan ikke gå i detalj om salget av sesongkort og andre produkter, men er åpen om at sesongen ligger an til å bli utenom det vanlige.

- Til jul og nyttår er det ofte mye folk både i Hemsedal og Trysil, og vi kommer nok til å få se en annerledes jul i år, både hva gjelder færre antall besøkende og justeringer med tanke på coronasituasjonen, da flere avventer, skriver hun i en e-post til Dagbladet.

Også Skistar setter sin lit til norske pudderentusiaster denne sesongen.

- Vi vet at både Trysil og Hemsedal vanligvis har en del utenlandske gjester, ikke minst fra Sverige og Danmark der reiserestriksjoner og karanteneregler gjør situasjonen mer utfordrende denne vintersesongen. Men vi har en hel del kampanjer i Norge akkurat nå, og håper på mange norske gjester.

OPPTUR: SkiGeilo driver alpinanlegget på Geilo, og melder om «veldig bra» salg foran årets sesong. Foto: Camilla Frølich / NTB
OPPTUR: SkiGeilo driver alpinanlegget på Geilo, og melder om «veldig bra» salg foran årets sesong. Foto: Camilla Frølich / NTB Vis mer

Unntaket

Blant alpinselskapene Dagbladet har snakket med, later SkiGeilo til å være unntaket. På spørsmål om status for sesongkort-salget svarer salgssjef Unni Nymoen Forselv Moen følgende:

- Det ser veldig bra ut!

Moen forteller at de etter kampanjen «Book tidlig» lå 15 prosent foran fjoråret.

- Vi er veldig glad for at lokale, hytteeiere og turister er klare for denne vintersesongen, og vi er 100 prosent sikre på at det blir en veldig bra vintersesong.

OVERRASKET: Disse skikjørerne havner midt inne i et stort snøskred. Det gikk bra med alle i videoen. Video: Rødt Kort. Vis mer

Også overnattingsbedriftene på Geilo har hatt veldig bra innsalg, spesielt i høytider og ferieuker, forteller Moen.

- Det vil selvfølgelig bli noen utfordrende perioder, der vi tradisjonelt har hatt stor andel med utenlandstrafikk, men vi har troen på at mye av dette kan fylles med norsk trafikk. Geilo har lange tradisjoner som vinterdestinasjon, og vi samarbeider veldig godt for å tilrettelegge med gode pakker og aktiviteter til gjestene.

Planlagt sesongåpning er lørdag 5. desember.

WHO-topp advarte Europa.

For skidestinasjoner andre steder i Europa har åpning av anlegg skapt debatt. En av smittevern-veteranene i WHO (Verdens helseorganisasjon) advarte forrige helg om at en tredje corona-bølge kan komme i Europa allerede tidlig i 2021.

- Forberedelsene i Europa har vært for dårlige til bølgen som pågår nå. Det var feil å slappe av så mye etter den første bølgen. Det var da tida skulle vært brukt til å bygge opp nye tiltak, en sterkere infrastruktur mot bølgen som kom i høst, sa WHO-topp David Nabarro i et møte med journalister i Sveits i helga, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Han er sterkt kritisk til at Sveits - i motsetning til Østerrike - allerede nå åpner opp alpinanleggene igjen for publikum. Han peker på at det åpner nye veier for smittespredning, selv om det er påbudt med munnbind i heisgondolene.

- Men her i Sveits - bør skistedene åpne? Under hvilke forhold og med med hvilke regler? Er det nødvendig å bruke maske, også ute, ja eller nei? Vi må snakke om det nå. Det gjør vi ikke i Sveits, sa Nabarro i et intervju med Solthurner Zeitung.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer