Italia

Venezia raser mot cruise-triks

Norwegian Gem brukte motorbåter for å transportere turister inn til Venezia. Dette til tross for avgjørelsen om å minske dagsturister i byen.

RASER: Norwegian Gem er et fartøy på omkring 300 meter. Det ankret opp utenfor Venezia i Italia tidlig lørdag morgen. Foto: Wilfredo Lee / AP / NTB
RASER: Norwegian Gem er et fartøy på omkring 300 meter. Det ankret opp utenfor Venezia i Italia tidlig lørdag morgen. Foto: Wilfredo Lee / AP / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norwegian Gem, et fartøy på rundt 300 meter som er eid av Norwegian Cruise, ankret opp utenfor Venezia Lido tidlig lørdag morgen.

I fjor kom den italienske regjeringen med et forbud mot skip som veier mer enn 25 000 tonn om å legge til kai i byen, som er oppført UNESCOs verdensarvliste.

Likevel ble denne flyttingen godkjent av Venezias havnemyndighet. Det skal angivelig være en del av et eksperiment etter forbudet.

Saken ble først omtalt i The Guardian.

Flere år med protester

Norwegian Gem var kun på transitt gjennom Venezia da den slapp av passasjerer på båter som er levert av byens havnemyndighet.

DEMONSTRERER: Ankomsten av cruiseskipet MSC Orchestra i Venezia, Italia, har skapt store reaksjoner i den historiske byen. Video: KameraOne. Reporter: Klaus Holm Fjellro / Dagbladet TV Vis mer

Venezias guvernører hadde ingen innflytelse over saken. Byens turistråd Simone Venturini derimot, advarte mot «hit and run»-turisme. Han håpet at Norwegian Gem-taktikken ikke ville danne presedens.

«Det er ikke den typen turisme vi ønsker for byen», sa han til lokalpressen.

Italia nektet enorme skip fra å bruke Giudecca-kanalen til å gå inn i Venezias sentrum i juli 2021. Grensen på 25 000 tonn betyr at det bare er små passasjerferjer og fraktfartøyer som kan bruke kanalen.

Avgjørelsen tredde i kraft etter år med protester mot cruiseskip, samt en advarsel fra UNESCO om at Venezia sto i fare for å bli tatt av verdensarvlista.

Forlatt industrien «i limbo»

Siden forbudet tredde i kraft, har de fleste cruiseselskaper omdirigert til havner i Trieste eller Ravenna. Derfra måtte de som ønsket å besøke Venezia, ta en to timers busstur.

På samme tid la den italienske regjeringen ut en utlysning for bygging av en terminal utenfor Venezia-lagunen, utstyrt for å ta imot skip som veier mer enn 40 000 tonn.

Direktør for Italia-enheten for Cruise Lines International Association (CLIA), Francesco Galietti, sa at forbudet hadde forlatt industrien «i limbo».

«Venezia pleide å være en hjemmehavn, noe som betyr at folk kom én eller to dager i forveien og tilbrakte tid i Venezia, booket hotell og spiste på de lokale restaurantene. Det var den gamle verden», sier direktøren.

VENEZIA: Den historiske byen Venezia opplever nå sin verste oversvømmelse på 50 år. Da byrådet skulle stemme over en klimapakke, kom skjebnen med et stikk. Video: CNN Vis mer

En pågående kamp

Direktøren legger til at:

«Episoden med Norwegian Cruise viser at det er en pågående kamp for at Venezia skal forbli en hjemmehavn. Alt er i endring, og vi prøver å forstå hvordan den nye normalen ser ut», sier Galietti.

Det er uklart om cruisepassasjerer vil være forpliktet til å betale en havneavgift dersom dette eksperimentet blir den nye normen.

Dette vil lederne i Venezia vedta 16. januar 2023.

Norwegian Cruise er et Miami-basert rederi som tidligere var norskeid.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer