Advarer mot russiske holker

- Venter på den store ulykken

Utrangerte russiske tankskip vekker voksende bekymring i Danmark.

ULYKKE: Lille julaften 2023 fløt flere containere på land mellem Tranum og Slette strand etter stormen Pia. Nå advarer ekspert mot en mulig miljøkatastrofe etter kartlegging av tankskip som har lastet opp i russiske eksporthavner. Foto: Claus Bjørn Larsen / Ritzau Scanpix / NTB
ULYKKE: Lille julaften 2023 fløt flere containere på land mellem Tranum og Slette strand etter stormen Pia. Nå advarer ekspert mot en mulig miljøkatastrofe etter kartlegging av tankskip som har lastet opp i russiske eksporthavner. Foto: Claus Bjørn Larsen / Ritzau Scanpix / NTB Vis mer
Publisert

Danske farvann kan være svært krevende med undersjøiske fjell, trange smug, lumske strømforhold og mye vind. Ikke det beste utgangspunktet for trygg ferdsel, med andre ord.

Nylig kom danskenes riksrevisjon med flengende kritikk av landets oljevernberedskap, som kort oppsummert består av fire miljøskip som var gått ut på dato allerede da de ble kjøpt inn til formålet i 1996.

Sjefanalytiker Michelle Bockmann i Lloyd's List Intelligence nøler ikke med å slå grundig alarm. I et intervju med Finans slår hun fast at det bare er å vente på den store ulykken.

Bockmann har kartlagt 207 tankskip i danske farvann med last fra russiske eksporthavner i tidsrommet 1. oktober til 8. november i fjor. 57 av disse hadde tvilsomme forsikringspapirer.

Mange av skipene beskrives som gamle og forsømte. Ofte har de kompliserte eierforhold tilknyttet ulike skatteparadis. Dermed kan det by på problemer med erstatningssøksmål etter et eventuelt forlis, selv om forsikringen tilsynelatende er i orden, framholder Bockmann.

- Det er ikke åpenbart hvem som er de reelle eierne. Så hvem saksøker du? Hvem går du til for å få dekket utgiftene til opprydding, spør hun.

- Og hvis oljen er sanksjonert, vil forsikringen i mange tilfeller uansett ikke være gyldig, legger hun til.