Venter reiseboom

På tross av nedstengning og høye smittetall, ser reisebyråene forholdsvis lyst på framtida.

REISEMÅL: Florida og Daytona Beach er et populært reisemål for nordmenn. Foto: Paul Hennessy / NurPhoto / Shutterstock / NTB
REISEMÅL: Florida og Daytona Beach er et populært reisemål for nordmenn. Foto: Paul Hennessy / NurPhoto / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

- Det vi har kjent på er den opparbeidede reiselysten og reisetrangen. Vi sitter og venter på en ketchupeffekt, sier Per Erik Røgenes, daglig leder i OK Reiser, som spesialiserer seg på USA-turer, til Børsen.

- Hardt rammet

For på tross av at reiselivsbransjen har opplevd halvannet år med nesten sammenhengende krise, kanskje med unntak av et par tre måneder på seinsommeren og høsten i år, så gir de nå uttrykk for at de ser lyset i enden av tunnelen.

OK Reiser, som holder til i Kvinesdal og altså spesialiserer seg på USA-reiser, har som alle andre i reiselivsbransjen hatt en stri tørn gjennom coronapandemien.

- Vi har blitt hardt rammet av pandemien. I mars 2020 fikk vi revet bort hele livsgrunnlaget over natta og gikk fra stor omsetning til omtrent null, forteller Røgenes.

Fra august og utover i 2021 kom likevel reiselysten tilbake hos nordmenn i takt med gjenåpningen, og i Kvinesdal var de oppe i to tredeler av normal aktivitet.

Én av tre frykter konkurs

Så kom en ny dupp i forbindelse med omikron, høye smittetall og nedstengning.

- Vi er ikke tilbake på nullomsetning, men vi merker at folk igjen ble litt skeptiske når det ble snakk om karantene og høye smittetall, sier Røgenes.

Tirsdag kom også Virke med sin Reisepuls, som tar for seg hvor nordmenn planlegger å reise i 2022, og også hvordan ståa er i reiselivsbransjen.

Virkes ferskeste medlemsundersøkelse, gjort i tidsrommet 13.–15. desember viser at 35 prosent av virksomhetene innen reiselivet mener det er reell konkursfare.

34 prosent av de som har besvart undersøkelsen sier at de i stor eller svært stor grad har utfordringer med likviditeten.

- En bekymring

Samtidig viser SSBs reiseundersøkelse for tredje kvartal at nordmenn reiste mer enn på samme tid året før, og også mer enn omtrent samtlige år før corona, med unntak av 2018.

Nordmenn gjorde til sammen 8,1 millioner reiser i Norge og utlandet i tredje kvartal i fjor. Av disse var rundt 7,3 millioner reiser i Norge.

«Tallene kan illustrere at reisemønsteret blant nordmenn har endret seg under pandemien; vi reiser mer i Norge og mindre til utlandet», skriver Virke.

Det store spørsmålet er om det er en trend som også vil vedvare når man etter hvert forhåpentligvis får en noe mer normalisert situasjon.

- Det er jo en bekymring som er der, sier Røgenes, og fortsetter:

- Så tror jeg det ikke er noen tvil om at det har opparbeidet seg en reiselyst som ikke har fått utløp.

Han mener at hans selskaps nisje, USA-reiser, neppe kommer til å bli oppleve store endringer i kjølvannet av pandemien.

- Signalene fra våre kunder er at de er klare for å reise til USA og på cruise, sier han.

- Ikke så dystert

Heller ikke i reiseselskapet TUI ser de helt mørkt på situasjonen.

- Nei, det er ikke så dystert som mange kanskje skulle tro. De som reiser på denne tiden, de reiser uansett. Så er det de med barn som har vært litt mer avventende, sier Nora Aspengren, kommunikasjonssjef i TUI, til Børsen.

Vinterferien blir på ingen måte normal for reiseselskapet, men også der ser det ut til å bli helt ok. Og ser vi et halvt år lenge fram i tid, er det håp for en god sommer.

- Sommersalget er mye mer stabilt. Det er vekst i dem som reiser med barn og tenåringer. De tror også på at de til sommeren kan reise og at ting er litt mer åpent, sier Aspengren.

Den samme opplevelsen sitter de med i Ving.

- Salgsmessig så begynner det å skje noe, og det gjør det alltid etter jul og nyttår. Mange har sittet sammen og begynt å se framover i 2022, og se mot sommeren. Det tikker inn flere og flere bestillinger. Før jul så var ikke salgstallene like lystig lesning, sier sjef for Ving i Norge, Marie-Anne Zachrisson.

Hun forteller at de får mange telefoner fra folk som har bestilt reise med dem, og som har spørsmål knyttet til restriksjoner, innreiseskjemaer, hvordan det er på reisemålet og eventuell karantene.

- Har god tro

Zachrisson er optimistisk for sommeren, og tror den kan bli bra.

- Det her er årets to viktigste måneder med tanke på å selge reiser, og jeg har god tro fremdeles. Jeg har stor tro på at fra dag til dag vil flere og flere bestille, sier hun, og legger til at det fremdeles er litt tidlig å si noe om trendene.

Tilbake i Kvinesdal kan Røgenes fortelle at også OK Reiser opplever at mange tar kontakt med dem for å prate om bestillingen, og få bekreftet at de kan endre på den om det skulle skje noe.

Og samtidig venter de på den omtalte ketchupeffekten.

- Folk har spart feriepenger, mange har spart feriedager og de har spart opp reiselyst. Når det skal få sitt utløp så skal vi fylle mange fly, hotell og cruisebåter, lyder den optimistiske beskjeden fra Sørlandet.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer