Crocs

«Verdens verste»: Håver inn milliarder

På bare halvannet år har markedsverdien av Crocs Inc. åttedoblet seg. Hatet kan være én av grunnene.

CROCS: Skoen folk elsker å hate, selger som bare det. Merket får blant annet drahjelp av artister. Her har superstjerna Questlove på seg en gullfarget versjon av skoa under Oscar-utdelingen i år. Foto: Chris Pizzello / AFP / NTB
CROCS: Skoen folk elsker å hate, selger som bare det. Merket får blant annet drahjelp av artister. Her har superstjerna Questlove på seg en gullfarget versjon av skoa under Oscar-utdelingen i år. Foto: Chris Pizzello / AFP / NTB Vis mer
Publisert

I snart to tiår har den utskjelte gummitreskoen Crocs splittet verdenssamfunnet: Er de «verdens styggeste sko», eller er de faktisk stilige?

Skoen er mer populær enn noensinne - i alle fall etter tallene å dømme. I løpet av årets første seks måneder har Crocs Inc. omsatt for nesten like mye som i løpet av hele fjoråret.

Markedsverdien til selskapet har på under halvannet år åttedoblet seg. Fra mars 2020 til juli 2021 har verdien økt fra 1,1 milliarder dollar - til 8,23 milliarder dollar - 70,1 milliarder kroner, ifølge Bloomberg.

Selskapet har siden oppstarten i 2002 vokst til en gigantbedrift med 4600 ansatte, og har solgt mer enn 720 millioner sko verden over, ifølge dem selv.

Utskjelte

Noen forbinder kanskje Crocs-skoen med bestemødre som jobber i hagen, barn i farta, eller hardtarbeidende kjøkkensjefer - som bruker dem på grunn av sklisikkerheten.

Skoen er av motebloggere omtalt som «verdens styggeste sko». Time Magazine kåret dem i 2010 til en av verdens 50 verste oppfinnelser noensinne.

Facebook-gruppen «I Don't Care How Comfortable Crocs Are - You Look Like A Dumbass» (Jeg bryr meg ikke om hvor komfortable Crocs er, du ser ut som en idiot) hadde i 2006 1,2 millioner fans verden over, ifølge dansk TV2.

Superpopulær

Ifølge samme kanal er det spesielt generasjon Z, altså de som er født mellom 1997 og 2005, som nå elsker den aktuelle skoen. De er for unge til å huske at den i oppstarten ble latterliggjort, ifølge moteekspert Fredrik Lenz.

- De unge har ikke det samme negative synet på skoene, og samtidig ligger det i ungdommens natur å gjøre opprør, sier Lenz til kanalen.

Avisa The Guardian omtaler dem som «sommerens sko» i 2021.

Skomerket får også drahjelp av kjente fjes. Superstjerner som Justin Bieber, Nicky Minaj, Pharrell Williams og Ariana Grande blir stadig vekk fotografert med skoene på. Trommisen i supergruppa The Roots, Questlove, troppet nylig opp på Oscar-utdelingen i sine gullfargede Crocs.

GULL: Den amerikanske musikeren Questlove stilte opp på Oscar-utdelingens røde løper i Crocs med gullfarge. Foto: Matt Petit / A.M.P.A.S / Shutterstock / Shutterstock editorial / NTB
GULL: Den amerikanske musikeren Questlove stilte opp på Oscar-utdelingens røde løper i Crocs med gullfarge. Foto: Matt Petit / A.M.P.A.S / Shutterstock / Shutterstock editorial / NTB Vis mer

Det eksklusive motehuset Balenciaga har laget sine egne versjoner av skoa - blant annet en utgave med høye hæler.

I et større intervju med Forbes fra i fjor sier administrerende direktør i Crocs, Andrew Rees, at selskapet drar nytte av at skoa er omstridt.

- Når du har et merke med mange hatere, gjør det oss bare enda mer interessante å samarbeide med. Når Balenciaga, et av de hotteste og mest profilerte motemerkene i verden, ønsker å samarbeide med deg, gjør de det ikke fordi vi er den beste skoprodusenten i verden. De gjør det på grunn av merkevarens polariserte natur og historien som kommer ut av det, sier Rees og skyter inn:

- Det er en sann vinn-vinn-situasjon.

Gigantsøksmål

De siste ti åra har Crocs hatt en stabil omsetning på litt over en milliard dollar årlig. Milliardsuksessen har opp igjennom ført til at flere ønsker seg en bit av kaka. Ved flere anledninger har Crocs gått til sak mot det de mener er kopier av skoa, som blir solgt rimeligere.

I 2008 saksøkte selskapet den svenske produsenten av «Clox», som de mente var en Crocs-kopi, og krevde en million kroner i erstatning, ifølge Nettavisen.

I 2009 ble den norske bedriften Dagaz Nordic dømt av Sogn og Fjordane tingrett til å betale 1 million i erstatning til Crocs, etter å laget sin egen versjon av skoen - kalt Dagaz Clogs. Millionerstatningen førte til kroken på døra for to lokale selskaper, ifølge NRK.

Crocs har nylig saksøkt 21 selskaper, blant andre kjøpesentergiganten Walmart og butikkjeden Hobby Lobby, for angivelig å ha kopiert den populære skoen og laget sine egne varianter, ifølge USA Today.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer