Verste noensinne

Arbeidsledigheten i USA har skutt i været. Tallene er de verste som noen gang er registrert.

TIL VÆRS: Arbeidsledigheten i USA steg til 14,7 prosent i april, viser ledighetstall fra arbeidsdepartementet i Washington fredag. Foto: Mike Segar / Reuters / NTB Scanpix
TIL VÆRS: Arbeidsledigheten i USA steg til 14,7 prosent i april, viser ledighetstall fra arbeidsdepartementet i Washington fredag. Foto: Mike Segar / Reuters / NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Utrolige 20,5 millioner amerikanske arbeidsplasser forsvant i coronapandemiens dragsug i april.

De ferske ledighetstallene som det amerikanske arbeidsdepartementet la fram fredag, viser at arbeidsledigheten i USA steg til 14,7 prosent i april.

Det er det høyeste såkalte ADP-tallet som er registrert siden målingene ble startet i 1948.

Tallet gir det foreløpig tydeligste bildet på den lammende effekten coronapandemien, og de medfølgende tiltakene, har hatt på USAs økonomi.

- Dette er det største og mest akutte sjokket vi har sett siden andre verdenskrig, sier Michelle Meyer, økonomisjef ved Bank of America, til NBC News.

Enormt jobbtap

Det vanvittige apriltallet er over 10 ganger høyere enn den forrige rekorden på 1,96 millioner, som ble satt da amerikanske soldater kom hjem etter krigen i september 1945, ifølge NBC.

Nesten all jobbvekst som har blitt oppnådd i løpet av de elleve årene siden forrige finanskrise, har nå gått tapt på en måned.

Til sammenligning var arbeidsledigheten i februar så lav som 3,5 prosent. I mars var den på 4,4 prosent, ifølge NTB.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer