- Jeg kan ikke gi noen garantier for selskapene, sier Hareide til NTB.
Han er ikke sikker på at de 6 milliarder kronene staten nå stiller med i garanti, er nok til å holde flyselskapene i Norge i lufta.
- Det vet vi ikke. Men vi ønsker å gi et betydelig bidrag til å sikre luftfarten.
Hareide understreker at også aksjonærene og kreditorene må trå til. Det gjelder spesielt for Norwegian, som i utgangspunktet ikke tilfredsstiller de sunnhetskravene regjeringen har satt for å gi hjelp.
- Dersom kreditorene og aksjonærene er villige til å stille opp, så vil det kunne gi Norwegian en sunnere og bedre struktur. De har vært ærlige om sine utfordringer. Derfor mener jeg det er en veldig god tilnærming som ligger i denne enigheten. Vi gir ikke penger uten å stille krav om at kreditorer og aksjonærer også bidrar, sier Hareide.
Han viser til at Norwegian i dag har en lavere egenkapital enn det kravet regjeringen stiller.
- Vi ønsker at Norwegian skal bli et solid firma som lever videre, men da må de ha en bedre helhet for sitt selskap. Det utfordrer vi de på.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger