Det kriserammede Flyr kunngjorde mandag morgen at den livsviktige finansieringsplanen gikk i vasken.
Flyselskapet jobber etter alle solemerker på spreng i kulissene og har gode grunner til å finne en løsning raskt. Ved midnatt, natt til onsdag, er frist for å melde om planer for sommertrafikken.

Kriseplan kollapset: - Skummelt
- Da har du trøbbel
31. januar er fristen det europeiske flydirigeringsorganet Eurocontrol har satt for å melde inn planlagte flybevegelser i sommersesongen, melder Dagens Næringsliv.
Samme dato har også Avinor og den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA som frist for innmelding av start- og landingsrettigheter for sommeren.
Denne tidsfristen gjelder for alle flyselskap i Europa, opplyser flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair overfor Børsen.
- Mange flyplasser i Europa er slot-regulert, du må få tildelt landings- og avgangstider, sier han.
- 31. januar er datoen hvor man må bestemme seg om man vil bruke de tildelte slotene man har for sommerprogrammet.

Toppøkonom advarer: - Flyr i blinde
Det gjelder for flyginger mellom månedsskiftet mars-april til månedsskiftet oktober-november, forklarer Elnæs.
- For at Flyr skal operere de rutene de har planlagt, må de ha disse slot-tidene. Hvis de mister disse, vil noen andre ofte plukke dem opp. Og da har du trøbbel. Da blir det ikke ledig.
- Børsen har henvendt seg til Flyr om den aktuelle tidsfristen, men flyselskapet har foreløpig ikke besvart henvendelsen.
Kan få slingringsmonn
Airport Cordination Norway fungerer som en uavhengig tredjepart og står for administrasjonen og den viktige fordelingen av sloter på flyplassene, skriver DN.
- Forskriften er klar og beregning av framtidige rettigheter er basert på hva som er meldt inn ved midnatt 31. januar, sier daglig leder Fred Andreas Wister i Airport Coordination Norway til avisa.

Helt slutt
Usikkerheten rundt Flyrs videre drift har gjort det nødvendig å gjøre rom for noen tilpasninger også etter den datoen, skriver DN videre.
- Foreløpig flyr selskapet og så lenge det har en driftstillatelse, er Flyr med i tildelingen av sloter for sommeren 2023 på lik linje med alle andre, sier Wister.
- Heller til det negative
Det har vært taust fra Flyrs toppledelse etter den nedslående børsmeldingen mandag.
Elnæs mener det er på tide at de kommer med en beskjed med mer informasjon. Det er viktig for at markedet vet hva de skal forholde seg til, mener han.
- Enten om det blir framtidig drift i selskapet eller om det avvikles, eller om de kan gi en oppdatering, og om de flyr som normalt de neste ukene.

Tapte 1637 milliarder kroner
- Jeg, som deg, venter på nyheter og håper det kommer noe snart, om prosessen går videre og hvordan de opererer, og litt om likviditetssituasjonen. Det er det minste de burde kunne gi informasjon om, sier flyanalytikeren.
Mange reisende, som har betalt for flybilletter og hotell, følger utviklingen nøye og venter på en avklaring, poengterer han.

Om dagligvarebransjen: - Veldig dystert
Om hva han tror er mest sannsynlig utfall for Flyr, sier han:
- Jeg heller nok til det negative, at det blir vanskelig å finne en løsning. Jan Petter Sissener (en av Flyrs investorer, red.anm.) sa at «det må et under til for å sikre Flyr». Et under kan jo skje, men jeg er veldig usikker på om det blir et flyselskap som du ser i lufta over tid framover, sier Elnæs.