Vil bekjempe passasjerflukt med kaviar

Dubais flyselskap Emirates bruker to milliarder dollar for å ruste opp flyopplevelsen.

SATSER PÅ LUKSUSPASSASJERER: Emirates er blant flyselskapene som ruster opp for å lokke passasjerene tilbake. Illustrasjonsbilde: Reuters / NTB
SATSER PÅ LUKSUSPASSASJERER: Emirates er blant flyselskapene som ruster opp for å lokke passasjerene tilbake. Illustrasjonsbilde: Reuters / NTB Vis mer
Publisert

Coronapandemien har rammet flybransjen hardt - ikke bare i Norge. Det Dubai-baserte flyselskapet Emirates bokførte et tap på 1,1 milliarder dollar for 31. mars 2021 til samme dato 2022.

De skal imidlertid ikke kutte kostnader for å gjøre opp for passasjerflukten. De skal bruke nesten dobbelt så mye penger for å lokke passasjerene til seg igjen. Og det er særlig dem med mest penger de ønsker på setene.

Flyselskapet skal blant annet pusse opp interiøret så vel som menyen. Blant annet kan passasjerene meske seg i ubegrenset persisk kaviar - selvfølgelig ved siden av en vellagret Dom Perignon champagne.

- Der andre svarer på bransjepresset med kostnadskutt, flyr Emirates mot strømmen og investerer for å levere enda bedre opplevelser til kundene våre, sier Emirates-president Tim Clark i en pressemelding.

Totalt 120 fly vil gjennomgå overhalingen. Emirates sier i en kommentar til CNBC at de har fått flere henvendelser om å gjøre reisene mer luksuriøse, uten å ville oppgi hvor mange.

STREIK: Reiselivsjournalist Odd Roar Lange mener både ledelsen og pilotene må ta ansvar for SAS-streiken. Vis mer

Visepresident Olivier Ponti i flyanalyseselskapet ForwardKeys sier til nettavisa at det under pandemien ble en prosentøkning av folk som ville fly på de beste setene. Før pandemien var forholdet for økonomi og premium 13:87, i 2022 er forholdet 17:83.

- Selv om det ikke er en garanti for at skiftet mot premium-seter vil opprettholdes når flytrafikken tar seg opp igjen, kan man forstå hvorfor flyselskapene ønsker å investere for å holde på premium-passasjerene. Dette året har de betalt 575 prosent mer for ett sete enn dem som flyr økonomi, sier han.

Emirates er imidlertid ikke det eneste flyselskapet som bruker mer for å tjene mer. Også Finnair og France Airways har gjort oppgraderinger for å reiselystne, pandemitrøtte passasjerer. Sistnevnte har satt inn skyvedører for den som ikke har fått nok av isolasjon under corona.

Ifølge Global Business Travel Associations årlige rapport, som kom i midten av august, forventer man at forretningsreiser ikke vil ta seg opp på samme nivå som før pandemien før i 2026. Tidligere trodde man at 2024 var året forretningsreiser skulle være tilbake til normalen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer