Vil hindre skrekklønn på 60 000

Inspirert av Frankrike vil Vedum sikre lønna til ansatte i norsk luftfart. - Det er helt umulig å bo og leve i Norge med lønna som enkelte tilbyr, sier Pilotforbundet.

SKUFFENDE: Norwegian-direktør Jacob Shram møtte pressen i dag. Vis mer
Publisert

Ved hjelp av en fransk løsning skal Trygve Slagsvold Vedum (Sp) unngå sosial dumping i luftfarten.

- Vi skal ha trygghet for at det også i framtida er nordmenn som jobber på norske fly, og at det er solide norske lønns- og arbeidsvilkår. Vi vil ha et strengere lovverk, sier Vedum til Dagbladet.

- Du vil stanse WizzAir, du?

- Jeg vil gjøre det så vanskelig som mulig for WizzAir å etablere seg i Norge dersom de ikke tilbyr norske lønns- og arbeidsvilkår.

Decree 2006 sikret at flyselskaper med driftsbase i Frankrike er omfattet av fransk arbeidslovgivning.

- 60 000 i året

Vedum er inspirert, og understreker at lovverket er fransk, ikke EU-lovgivning.

- Franskmennene er råest på dette, på å sikre et vern av franske interesser. Aktører som WizzAir er dermed forhindret fra å drive sosial dumping i Frankrike som følge av en lovgivning som ble innført i 2006. Vi vil gjøre det samme i Norge, og vi ser at det finnes en mulighet, sier han videre.

Oddbjørn Holsether, leder i Pilotforbundet, sier han har sett arbeidskontrakter i WizzAir med 60 000 kroner i årslønn for kabinpersonale. Denne kontrakten er tre år gammel.

- I dag har vi null kontroll over lønns- og arbeidsvilkår i Norge, sier Holsether.

- Helt umulig

Bruk av roterende arbeidskraft er blant annet problemet, forklarer han. Også Holsether frykter at sosial dumping vil bli et enda større problem i luftfarten i framtida dersom man ikke tar grep i dag.

- Det er helt umulig å bo og leve i Norge med den lønna WizzAir tilbyr. Konkurranse er flott, men det må ikke være med dumping av lønn som virkemiddel, sier Holsether.

Han sier WizzAir opererer «langt under» utskjelte Ryan Air på lønnsvilkår.

- Ikke i noen andre bransjer kan man starte drift i Norge men si «vi ønsker lønnsnivået til Moldova». Ingen andre får lov til det. Det bør ikke luftfarten heller få lov til, sier Holsether i Pilotforbundet.

Lønn og billigbilletter

Senterparti-leder Vedum er også redd for beredskapen i Norge ved en seinere krise dersom alle arbeidstakerne i bransjen er bosatt i utlandet og bare pendler inn.

- Vi er redd for å miste det norske særpreget over luftfarten vår, og vi har mye kompetanse i luftfarten vår. Det er noe ganske annet å lande et fly på Evenes midt under en vinterstorm enn på en solskinnsdag i Brussel, sier Vedum.

- Men billetter av typen Oslo - Cape Town for en femtilapp, det får vi ikke da?

- Vi ønsker ikke å miste den norske samfunnskontrakten på veien mot rimelige billetter. Vi har vært ekstremt opptatt av at Norwegian skal overleve krisa, fordi de har bidratt til å presse billettprisene ned.

Holsether skyter inn:

- Det er ingen direkte sammenheng mellom billige flybilletter og lønns- og arbeidsvilkår i flyselskapene. Norwegian har vært billige, men lønna i selskapet har vært fullt ut konkurransedyktig med SAS, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer