Mulig streik blant flyteknikerne

- Vil merke det første dagen

Meklingen går ut ved midnatt fredag.

ESSENSIELL FUNKSJON: En flytekniker klargjør et SAS-fly for langtidsparkering på Gardermoen under pandemien i april 2020. Uten sertifiserte teknikere til å undertegne får ikke fly ta av. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
ESSENSIELL FUNKSJON: En flytekniker klargjør et SAS-fly for langtidsparkering på Gardermoen under pandemien i april 2020. Uten sertifiserte teknikere til å undertegne får ikke fly ta av. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ved midnatt fredag kveld går fristen ut i den harde meklingen mellom Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) og NHO Luftfart. Blir det ikke enighet, går 31 flyteknikere straks ut i streik, og ytterligere 75 mandag ved en eventuell opptrapping.

Dermed vil ca. 1/4 av NFOs medlemmer være ute av drift. Det får ganske raskt dramatiske følger for avviklingen av flyavganger i Norge, ifølge ledelsen i Teknisk utvalg (TU) i NFO.

- Kanskje noe vedlikehold kan skyves på. Men så kommer akutt vedlikehold i tillegg til planlagt vedlikehold. Mange fly vil stå allerede første dag; halvparten av flyene trenger vedlikehold samme dag, sier Martin Reneflot Larsen, varamedlem i TU, til Dagbladet.

Klokka 21 satt partene fremdeles hos Riksmekleren. Mekler Carl Petter Martinsen uttaler til TV 2 at det sannsynligvis vil bli meklet på overtid.

Kritisk funksjon

NFOs medlemmer er helt essensielle for at flytrafikken i Norge skal kunne avvikles; et fly får ikke ta av uten at en sertifisert flytekniker har signert det ut.

- Så fort man trapper opp som varslet og 1/4 av medlemmene er tatt ut, vil det merkes fort, sier TU-leder Robert Brevik til Dagbladet.

Han fortsetter:

STREIKEFARE: Det kan gå mot streik i SAS fra 29. juni. Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair kaller det en dårlig situasjon for alle involverte. Vis mer

- En streik vil også forplante seg til flymekanikerne, siden disse er under oppsyn av teknikerne. Masse mekanikere kan ikke utføre den samme mengden arbeid.

Høysesong

Fra før er flytrafikken truet av en mulig streik blant flygerne - meklingsfristen for SAS-pilotene går ut 29. juni. Og nå kan altså streik blant flyteknikerne komme på toppen og forverre vanskelighetene.

- Vi går mot høysesongen, med fellesferien. Det innebærer mange flyginger og mye vedlikehold, sier TU-lederen.

- Det høres ut som dere har ganske sterke virkemidler?

- Det kan du si.

KAN BLI KAOS: Med en streik blant flyteknikerne kan en rekke avganger bli innstilt. Særlig dersom en pilotstreik i SAS kommer i tillegg. Arkivfoto: Henrik Skolt / NTB
KAN BLI KAOS: Med en streik blant flyteknikerne kan en rekke avganger bli innstilt. Særlig dersom en pilotstreik i SAS kommer i tillegg. Arkivfoto: Henrik Skolt / NTB Vis mer

Brevik vil ikke gi noe estimat for hvor mange avganger som rammes.

- Det avhenger av mengden av vedlikehold, på dem som er på jobb, og hvor mye de klarer å gjøre, forklarer TU-lederen.

Kontinuerlig arbeid

Brevik opplyser at flyene har faste vedlikeholdsintervall på tre dager.

- Dette gjelder de minste sjekkene. Det er lengre intervall for større kontroller - 14 dager og oppover. De er staggered [tas fortløpende framfor alle på en gang] og er ikke due [har forfall] samtidig. Til enhver tid er fly inne til større sjekker, kontinuerlig arbeid utføres.

TU-vara Martin Reneflot Larsen forklarer at innenfor vedlikeholdsintervallet må alle flyene ha vært inne til sjekk.

- De må ha hatt besøk av tekniker innen to-tre dager, og mange før det. Med 1/4 av arbeidsstyrken i streik vil ikke de resterende 3/4 klare å rekke over alt - vi er allerede helt på randen bemanningsmessig, sier Larsen til Dagbladet.

- Ikke hyggelig

Forhandlingene mellom NFO og NHO Luftfart brøt først sammen 26. mai. Et av hovedstridstemaene er nettopp bemanningen.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair har tidligere sagt til Børsen at konsekvensen av eventuelle streiker blant flyteknikere og bakkepersonale avhenger av hvor mange som blir tatt ut, og fordelingen på de ulike lufthavnene.

- Men det er klart, nå er det mye på en gang. Og i bakgrunnen ulmer SAS. Så for de som skal ut og reise i nærmeste framtid er ikke dette noe hyggelig, sa Elnæs til Børsen torsdag.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer