Statsbudsjettet 2024:

Vil ramme «drosjegribbene»

Det skal innføres midlertidige makspriser i drosjenæringen for å «gjenopprette tilliten til drosjeprisene».

VIL HA MAKSPRIS: Frislippet i taxinæringen i 2020, ga svært mange nye drosjer, men mange opplever at det bare har ført til høyere priser. Nå vil regjeringen ta grep. Foto: Heiko Junge / NTB
VIL HA MAKSPRIS: Frislippet i taxinæringen i 2020, ga svært mange nye drosjer, men mange opplever at det bare har ført til høyere priser. Nå vil regjeringen ta grep. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det går fram i budsjettforliket mellom SV og regjeringen.

«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2024 om å innføre midlertidige maksimalpriser for løyvepliktig drosjetransport med motorvogn i områder også uten eneretter for å gjenopprette tilliten til drosjeprisene, så fremt dette er mulig», heter det i budsjettforliket.

- Mange passasjerer setter seg inn i en drosje og blir overrasket både over at sjåføren ikke kan veien og over prisene. Forskjellene i Oslo er dramatiske. Vi ønsker å gjenopprette tilliten til drosjenæringen, sier Ole André Myhrvold (Sp) til Dagbladet.

- Det skal vi ved å innføre midlertidig makspris så fremt det er mulig. Vi ønsker å skape forutsigbarhet igjen. Det skal ikke være en variasjon på flere hundre kroner slik vi ser på enkelte strekninger.

Ordningen er midlertidig fordi regjeringen på sikt ønsker større endringer i drosjenæringen for å komme problemet med for store prisvariasjoner til livs.

- Regjeringen jobber på lengre sikt med å styrke drosjenæringen og få orden i bransjen igjen. Drosjenæringen skal være en næring å leve av og ha gode arbeidsvilkår i, sier Myhrvold.

Frislipp i 2020

Mange har vært frustrert over uforutsigbare taxipriser, spesielt i Oslo, etter frislippet i taxinæringen i 2020.

I august fortalte Bjørn Eidsvåg Dagbladet om at hans kone måtte ut med 838 kroner for en tur fra Oslo S til Bjølsen, en kjøretur på 5 kilometer som tar rundt 12 minutter.

Fra 1. november 2020 ble reglene for å kjøre drosje myket kraftig opp. Det er ikke lenger et krav om at man må tilhøre en taxisentral, det ble lettere å ha sjåførjobb som bijobb, og kommunene kan ikke lenger sette tak på hvor mange drosjer det skal være.

Det ga umiddelbar effekt i de største byene. En måned før reformen trådte i kraft var det 7840 drosjeløyver i hele Norge.

Før sommeren i år, var det totale antallet taxier i Norge 18 186, en økning på 132 prosent.

I Oslo hadde antallet drosjer økt fra 2123 til 5242, viser tall fra transportløyve, en økning på hele 147 prosent.

- Sinnsyke priser

Det er SV som har forhandlet inn makspris-ambisjonen i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene.

- Antall løyver har økt dramatisk etter Erna Solbergs frislipp i drosjenæringen. Konsekvensene er at det har blitt dyrere å kjøre drosje, og at prisene er blitt fullstendig uforutsigbare for kundene, sier Mona Fagerås, SVs samferdselspolitiske talsperson, til Dagbladet.

- Drosjene må kompensere for økt ventetid med sinnsyke og uforutsigbare priser. SV har forhandlet dette inn fordi vi vil gi mer forutsigbarhet til kundene, sier Fagerås.