Dogecoin

Vill vekst: Opp 14 000 prosent

«Hundevalutaen» Dogecoin startet som en vits, men har for lengst blitt alvor.

SKYTER I VÆRET: Dersom man plasserte 10 000 kroner i Dogecoin rundt nyttår, ville man vært millionær i dag. Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB
SKYTER I VÆRET: Dersom man plasserte 10 000 kroner i Dogecoin rundt nyttår, ville man vært millionær i dag. Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prisveksten på kryptovalutaen Dogecoin vil ingen ende ta.

Dersom man plasserte 10 000 kroner i kryptovalutaen rundt nyttår, ville man sittet med solide 1,4 millioner kroner i dag.

Kursstigningen innebærer en økning på 14 000 prosent - bare i år.

Mål: Én dollar

Ved årsskiftet kostet en Dogecoin bare 0,0046 dollar. Siden nyttår har prisen eksplodert. I dag nådde prisen nye høyder - 0,67 dollar for én.

Dermed nærmer kursen seg Dogecoin-fansens uttalte mål - å få den opp på én dollar per Dogecoin. Ifølge Bloomberg har den voldsomme interessen blant småinvestorene den siste tida fått den populære aksjehandelsplattformen Robinhood til å krasje.

Startet som en spøk

Kryptovalutaen ble etablert i 2013 og var i utganspunktet ment som en parodi på bitcoin.

Men nå er altså prisen mangedoblet, og blitt svært god butikk for eierne. Billy Markus, en av grunnleggerne, har kalt situasjonen absurd.

Dogecoin har nå blitt verdens fjerde største kryptovaluta målt i markedsverdi. Alle verdens Dogecoin er verdt svimlende 667 milliarder kroner. Bare Binance coin, Ethereum og Bitcoin har en større verdi, ifølge Coin Market Cap.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer