Ville ikke endre «giftig» innhold

En intern rapport slo fast at en endring i Facebooks algoritmer hadde skapt mer «feilinformasjon og giftighet», men toppsjefen var skeptisk til å justere kursen.

VILLE IKKE ENDRE: Facebook-sjef Mark Zuckerberg var skeptisk til å endre en algoritme som ga negativt innhold mer oppmerksomhet. Foto: REX / Shutterstock / NTB
VILLE IKKE ENDRE: Facebook-sjef Mark Zuckerberg var skeptisk til å endre en algoritme som ga negativt innhold mer oppmerksomhet. Foto: REX / Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

«Ved å gjøre disse endringene forventer jeg at tiden folk bruker på Facebook, og hvor stort engasjement det er, vil gå ned. Men jeg forventer også at tiden du bruker på Facebook vil være mer verdifull».

Mark Zuckerberg framstilte det som et offer for Facebook da de i 2018 rullet ut en ny algoritmeendring.

«Uheldige bivirkninger»

Målet med endringene var, ifølge Facebook selv, å hjelpe folk med å finne relevant innhold og hjelpe dem med slik at de kan interagere mer med venner og familie.

Zuckerberg selv viste blant annet til forskning, som viser at passiv mediekonsumering på Facebook, som for eksempel å se videoer, ikke er bra for folk.

Det kan tenkes at også Facebook hadde folks beste i tankene, men det var også flere, og mer «egoistiske» grunner til endringen.

Facebook var nemlig bekymret for at brukerengasjementet på plattformen deres var nedadgående.

Wall Street Journal publiserer i disse dager en lengre serie om Facebooks gjøren og laden, og deres motvilje mot å gjøre endringer når de faktisk ser at ting bærer galt av sted.

For nettgiganten handlet algoritmeendringen i 2018 om at de ikke så ut til å klare å snu en dårlig trend, der brukerdelt innhold fikk stadig lavere engasjement.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer