Nye anbefalinger

Vurderer å fjerne testunntak

Helse- og omsorgsdepartementet vurderer helsemyndighetenes nye anbefalinger om testplikt, som inkluderer å fjerne unntaket for yrkessjåfører.

TESTPLIKT: Helsemyndighetene mener at det bør foreligge testplikt for yrkessjåfører av langtransport. Foto: Torstein Bøe / NTB
TESTPLIKT: Helsemyndighetene mener at det bør foreligge testplikt for yrkessjåfører av langtransport. Foto: Torstein Bøe / NTB Vis mer
Publisert

Mandag i forrige uke anbefalte Helsedirektoratet å fjerne unntak for testplikt ved ankomst til Norge for yrkessjåfører av langtransport, diplomater og utlendinger som har blitt invitert av norske myndigheter.

Helsemyndighetene opplyser at det nå er særlig viktig å identifisere tilfeller av importsmitte tidlig, som følge av risikoen for nye virusvarianter som er mer smittsomme, farligere eller som vaksinene har mindre effekt mot. Det opplyses også at man nå har muligheten til å teste raskere og mer skånsomt.

- Helse- og omsorgsdepartementet vurderer fortløpende regelverket for testing for å sikre at det er forholdsmessig og nødvendig. Det er ikke konkludert ennå hvordan anbefalingen fra etatene skal følges opp. Dette er noe vi vil komme tilbake til, uttaler statssekretær Saliba Andreas Korkunc til Dagbladet.

Søndag kunngjorde regjeringen at fra og med mandag skal også barn under 12 år testes ved grensa, noe som kom som følge av en anbefaling fra helsemyndighetene i den samme rapporten.

PARKLIV: Helga var preget av varme dager, og folk i Oslo benyttet anledningen til å samles i mange av byens parker. Dette sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad kommer med en klar oppfordring til festklare Oslo-borgere. Video: Dagbladet Vis mer

Konsekvenser

Helsedirektoratet er i sine anbefalinger tydelige på at det rent smittevernfaglig er grunn til å innskrenke unntak fra testplikten, men er samtidig åpne for at det kan foreligge andre grunner til at disse bør opprettholdes.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har tidligere uttalt at restriksjoner kan gi uheldige konsekvenser.

«Transport er en samfunnskritisk funksjon. Under pandemien har det vært viktig å opprettholde forsyningslinjene – både i landet og på tvers av landegrensene. Godstransporten skal sikre vareflyten til hele Norge, og kabotasjeoppdrag er en del av dette. Restriksjoner kan gi uheldige konsekvenser for norske forbrukere og næringsliv», svarte Hareide på spørsmål fra stortingsrepresentant Kjersti Toppe (Sp).

GÅR HARDT UT: I en video på Instagram går hardangerværing Leif Einar «Lothepus» knallhardt ut mot norske corona-demonstranter. Video: @lothepus. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Overkapasitet

Tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) viser at det i forrige uke ble registrert gjennomsnittlig 5377 reiser per dag. Så mange reiser har det ikke blitt registrert siden midten av januar. I slutten av januar erklærte statsminister Erna Solberg at grensene i praksis var stengt for utlendinger.

Tallene til DSB viser også at det har blitt registrert totalt 78 373 reiser knyttet til yrkestransport. Til sammenlikning har det totalt blitt registrert 233 867 reiser med bil og buss, og 164 369 reiser med fly.

Helsedirektoratet opplyser i sin rapport at det benyttes hurtigtester ved grenseovergangene, og at man ved de travleste teststasjonene faktisk har en overkapasitet.

«Ved Gardermoen testes det rett i overkant av 1000 personer per dag de dagene med mest trafikk. Kapasiteten på Gardermoen er 2000 personer per dag. De fleste teststedene har ikke så stor overkapasitet, men mange har noe å gå på med hensyn på volum av innreisende som må testes», skriver de.

Vi bryr oss om ditt personvern

borsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer