Tidligere i år ble det klart at Norwegian ønsker å kjøpe Widerøe.
Men 15. september kunngjorde Konkurransetilsynet at de midlertidig stanser oppkjøpet. De varslet en ny oppdatering innen 17. november, altså i dag.
Vurderer forbud
I en pressemelding fredag skriver tilsynet at det fortsatt frykter at konkurransen i det norske markedet for luftfart blir svekket om Norwegian får kjøpe Widerøe.
Tilsynet varsler derfor et mulig forbud mot oppkjøpet. Det frykter at oppkjøpet blant annet kan føre til høyere priser og færre avganger for flypassasjerer.

Milliardkrangel
- Markedet for luftfart er et stort og viktig marked for norske forbrukere. Oppkjøpet fører blant annet til at vi går fra tre til to aktører på flere flyruter innenriks. Vi ser at det er reell risiko for at konkurransen i markedet kan bli svekket på en måte som fører til høyere billettpriser og dårligere rutetilbud for norske flypassasjerer, sier konkurransedirektør Tina Søreide.
Norwegian-aksjen falt fredag morgen over 3 prosent etter den nedslående beskjeden. Litt etter klokka ni er aksjen ned 2,47 prosent.
- Svært skuffet
Norwegian er overrasket over tilsynets begrunnelse og er uenig i den foreløpige konklusjonen.
Det kommer fram i en pressemelding fra selskapet.

Prisene til himmels: - Krever svar
- Vi er overrasket over Konkurransetilsynets varsling om en mulig stans av oppkjøpet. Dialogen med tilsynet har vært god og konstruktiv, og vi har levert inn omfattende dokumentasjon innen de fristene de har satt, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
- Basert på realitetene i saken er jeg optimist med hensyn til det endelige utfallet av søknadsbehandlingen. Nå vil vi sette oss inn i Konkurransetilsynets foreløpige vurdering før vi svarer dem, legger Karlsen til.
Stein Nilsen, konsernsjef i Widerøe, tilføyer:
- Jeg er svært skuffet over dagens varsel fra konkurransemyndighetene. Med Norwegian vil vi få en solid norsk industriell eier som ønsker å videreutvikle begge selskapene. Dette vil sikre helt nødvendig kollektivtransport i distriktene, i tillegg til å ivareta et attraktivt tilbud for gjennomgående flyreiser i hele Norge, sier Nilsen.
Norwegian har tida fram til 8. desember til å svare på dagens varsel. Siste frist for Konkurransetilsynets endelige konklusjon er 3. januar 2024.