Den tyske nettkjempen Zalando har kraftig medvind i seilene. Torsdag la selskapet fram sin årsrapport for 2019, som viser at nettgiganten sikret seg 4,6 millioner nye aktive kunder i fjor.
- Vi hadde et veldig sterkt år, med særlig vekst i de nordiske landene. Av de 17 europeiske landene vi opererer i, teller vi nå over 31 millioner kunder, sier direktør for Zalando i Nord-Europa, Kenneth Melchior, til Børsen.
For resultatet er tilsynelatende bløtkake-verdig: 2019 bød på 145 millioner bestillinger, fire milliarder sidevisninger og et driftsresultat på 224,9 millioner euro. Dette til tross - noen sprukne festballonger ble det. På tampen av fjoråret ble selskapet nemlig rammet av en kalddusj.
Artikkelen fortsetter under:
Trusler og snikfilming
Det var like før jul at den svenske avisa Aftonbladet avdekket svært kritikkverdige arbeidsforhold ved Zalandos lager i Brunna, nordvest for hovedstaden Stockholm i Sverige. Avsløringene omfattet blant annet trusler fra ledere, snikfilming og hardt tidspress. Enkelte arbeidere gikk så langt i å beskrive arbeidsplassen som et «fengsel».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Børsen er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger