Glem tiden da luksusyachter var bildet på suksess til sjøs. De siste åra er det personlig undervannsbåt som gjelder for de som har penger nok i madrassen.
Og vi snakker ikke om klassiske ubåter slik vi kjenner dem fra filmer som «Jakten på rød oktober» og «Das Boot».
Periskopet er byttet ut med digre glasskupler. I tillegg er de gjerne utstyrt med myke seter, individuell aircondition, stereoanlegg og kjøleskap til å oppbevare champagnen.

På yacht-messa i Cannes i september i fjor, kunne imidlertid den nederlandske ubåt-produsenten U-Boat Worx presentere et helt nytt konsept:
U-yacht.
Eventyrfartøy
I Jules Vernes romanklassiker «En verdensomseiling under havet» (1870), tas vi om bord i den fantastiske undervannsbåten Nautilus. Under kommando av den mystiske kaptein Nemo, er det duket for en eventyrlig reise gjennom all verdens hav.
U-yacht-konseptet til U-Boat Worx har fått navnet Nautilus, oppkalt etter undervannsbåten i nevnte roman. Selv beskriver de det som «det ultimate eventyrfartøyet».

Når farkosten ligger i overflaten, skal den fungere på samme måte som en klassisk luksusyacht, utstyrt med soldekk, ferskvannsbasseng og bar.
I en pressemelding skriver U-Boat Worx at skipet er utstyrt med masterlugar og fire ekstra lugarer, samt soveplasser for mannskap på opptil seks personer.
Men det stopper ikke der.

Søker liv med robotslange
Det vanskelige yacht-valget
I en kommentar til luksuslivsstilsforlaget Boat International, peker grunnlegger og styreformann i U-Boat Worx, Bert Houtman, på en rekke fordeler med Nautilus.
Som for eksempel at den er perfekt for alle som lett blir sjøsyke i høy sjø.

- Hvis været blir for røft, så dykker du ganske enkelt ned under vann og fortsetter reisen i luksuriøs komfort.
Nautilus skal ifølge U-Boat Work kunne dykke opptil 150 meter. U-yachten dekker en rekkevidde på 3200 nautiske mil, med en hastighet i neddykket tilstand på fire knop.
Prisen kommer vi tilbake til.

- Med Nautilus vil yachtmarkedet aldri bli det samme igjen, fastslår Houtman til Boat International.
- Folk som har bestemt seg for å kjøpe en yacht, må nå vurdere om deres valg av fartøy også er i stand til å dykke 150 meter ned.

Spiste livsfarlig delikatesse - døde
Undersjøisk luksus
Nylig delte selskapet bilder av interiøret om bord i Nautilus. Det er designstudioet Officina Armare som står for utformingen, og det er lite som tyder på at man har spart på noe for å skape maksimal undervannsluksus.
Selv beskriver U-Boat Work Nautilus-interiøret som «den perfekte blanding av form og funksjon», der toppmoderne teknologi er kombinert med et elegant design.

Interiøret i den nedsenkbare yachten inkluderer et 50 kvadratmeter stort middags- og salongområde kalt «Mezzanine Observation Lounge».
På hver side av skroget, løper det fem digre, sirkulære vinduer. Hver av dem måler fire meter i bredden og gir panoramautsikt til det marine miljøet.

Eksperter steiler etter hai-funn
Solid prislapp
Nautilus måler 37,5 meter, veier omkring 1.250 tonn og har en marsjfart på ti knop når den befinner seg på overflaten.
Ifølge U-Boat Worx skal det være mulig å holde det gående i seks timer under vann. Men hvis man ikke benytter motoren til framdrift, skal Nautilus ha nok oksygen-reserver til å holde seg nede på dypet i fire døgn.

På akterdekket er det montert en lettbåt som tåler like mye trykk som moderskipet. Under vann kan lettbåten brukes til å transportere fem dykkere til det tiltenkte dykkestedet.
Men hva med prislappen?
For superyacht-ubåthybriden må du regne med å legge omkring 22 millioner pund (tett opp mot 290 millioner norske kroner med dagens kurs) på bordet. Da kan du begynne å planlegge jomfruturen 30 måneder seinere.