Last ned Børsen-appen

Annonse

Børsenstudio

Russland advarer
Foto: Evgenia Novozhenina / Reuters / NTB

Russland advarer

- Russland vil ikke sende olje eller gass til land som slutter seg til et pristak, sier president Vladimir Putins talsperson, Dmitrij Peskov, torsdag.

Det skriver Lenta.ru på Twitter.

Han legger til at de vil komme med en endelig avgjørelse når de har analysert alle tallene, ifølge Reuters.

Uttalelsen kommer etter at Ursula von der Leyen, EU-kommisjonens leder, sa at de føler seg trygge på å få innført et pristak på russisk olje.

G7-landene ser på et tak på russisk sjøbåren olje på mellom 65 og 70 dollar per fat. EUs regjeringer har imidlertid ennå ikke blitt enige om en pris, og samtalene vil pågå framover.

Flyr konkurs med 2,4 milliarder kroner i gjeld
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Flyr konkurs med 2,4 milliarder kroner i gjeld

Det er nå åpnet konkurs i Flyr, melder E24. Bostyrer Stine Snertingdalen har nå tatt over ansvaret. Den samlede gjelda til flyselskapet er på 2,44 milliarder kroner.

Konkursbehandlingen finner sted 16. februar, går det fram av berammingen til Oslo tingrett.

Tirsdag kveld ble det varslet at rundt 400 ansatte ville miste jobben som følge av konkursen. I kjennelsen står det at antall ansatte er 407, og at disse foreløpig ikke er oppsagt.

Obos-prisene steg med 7 prosent i Oslo
Foto: Fredrik Varfjell, NTB

Obos-prisene steg med 7 prosent i Oslo

Prisene for Obos-boliger i Oslo steg med 7 prosent fra desember til januar. På landsbasis steg prisene med 5,5 prosent.

Antallet omsetninger i januar i år var også høyere enn i samme måned de to årene før.

- Dette var mer enn forventet. Prisene pleier å stige i januar, men dette var mer enn vanlig, og må ses i lys av at Obos-prisene falt over fire prosent i Oslo i desember, sier sjeføkonom Sissel Monsvold i Obos i en melding.

Hun tror det kan bety at mange valte å utsette leilighetskjøpet til over nyttår. Fra 1. januar trådte den nye utlånsforskriften i kraft, som sier at bankene ikke lenger trenger å ta høyde for fem prosent rente når de innvilger lån, men bare tre prosent.

Obos-økonomen tror likevel ikke at boligprisene vil stige mye framover.

- Ikke sett siden krigen
RASKERE: Tempoet på kraftutbygging må skrus opp til dobbel hastighet, fastslår LO-leder Peggy Hessen Følsvik. Foto: Samfoto / NTB

- Ikke sett siden krigen

Tilgangen på kraft på økes med 40 prosent innen 2030. Det fastslår et bredt flertall i energikommisjonen, som legger fram sin rapport nå i formiddag.

Og selv om mye antas å skulle hentes fra energiøkonomisering, må det også en storstilt utbygging til, ifølge LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Hun peker på at kommisjonen blant annet konkluderer med at saksebhandlingstida og konsesjonsprosessene må gå dobbelt så fort som i dag.

- Dette betyr at vi skal bygge ut og bygge landet i et tempo vi ikke har sett siden gjenreisningen etter krigen, sier LO-lederen.

Hun mener det ligger an til både å sikre eksisterende jobber og skape nye:

- Skal norsk industri ha noen fremtid, skal vi ha arbeidesplasser i hele landet, ja så er det helt avgjørende med mer kraft. Uten kraft klarer vi ikke å gjennomføre nødvendige klimakutt, sier Hessen Følsvik i en uttalelse til Børsen.

LO-sekretær Are Tomasgard har deltatt i kommisjonen. Han sier at Norge trenger flere kraftkommuner.

- Kraftproduksjon gir inntekter som finansierer velferden. Kommisjonen foreslår at en større andel av verdiskapingen fra vindkraft på land skal gå til vertskommunene, sier han.

Les hele saken

Slår alarm: Nå haster det

Milliardhopp for matgigantene
Foto: Heiko Junge / NTB

Milliardhopp for matgigantene

Norgesgruppen og Reitan-konsernet har økt sine overskudd med fire milliarder kroner på fem år.

Det skriver Dagens Næringsliv.

Fra 2017 til 2021 har Norgesgruppens driftsinntekter økt med om lag 20 prosent, og resultatet før skatt har økt fra 2,8 til 4,6 milliarder kroner - som er en økning på 64 prosent, skriver avisa.

I Reitan-konsernet ser man lignende tall. Drifstinntektene har økt med 24,7 prosent, og resultatet før skatt har vokst med 64,7 prosent, ifølge avisa.

Forklaringen er ifølge eksperter, og dagligvaregigantene selv, unntaksår med pandemi.

- Det har vært to ekstraordinære pandemiår. Grensene har vært stengt, og mange har ikke kunnet gå på restaurant. Man kan ikke trekke noen konklusjoner fra 2020 og 2021. Det siste normalåret var 2019, sier Stein Rømmerud, samfunnskontakt og konserndirektør for kommunikasjon i Norgesgruppen, til DN.

Kommunikasjonssjef i Reitan-konsernet, Øyvin Breivik, sier til avisa at noe av det økte overskuddet kommer fra eiendomsvirksomheten til selskapet.

Den nylig avgåtte Coop-sjefen Geir Inge Stokke, konsernsjef i Norgesgruppen Runar Hollevik og Ole Robert Reitan i Rema 1000 har også hatt en solid inntektsutvikling de siste åra.

Samlet sett tjente disse over 30 millioner kroner i lønn, bonus og andre ytelser i 2021.

Til sammenlikning tjente en butikkansatt i gjennomsnitt 441 238 kroner i fjor, ifølge SSB.

Norgesgruppen-eier Johan Johansson og Rema-eier Odd Reitan har også tjent svimlende summer i løpet av pandemien.

Ifølge Finansavisen skal de to rikingene til sammen ha blitt hele 62 milliarder kroner rikere i løpet av pandemien.

Norwegian med byks på Børs
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Norwegian med byks på Børs

Tirsdag kveld ble det kjent at flyselskapet Flyr ville begjære seg konkurs. Konkursen setter fyr på børsåpningen onsdag morgen. Norwegian åpner i løpet av få minutter opp 5 prosent. En halvtime seinere er oppgangen på 6,5 prosent.

SAS åpner også solid opp. Fem minutter etter åpning på Stockholm-børsen peker SAS-aksjen opp 3 prosent.

- Det er overhodet ikke uventet, sier flyanalytiker i Winair AS, Hans Jørgen Elnæs, til Børsen.

Han forteller at Norwegian og SAS ikke har noe problem med å ta over for Flyr.

- Flyr hadde begrenset markedsandel i innenlandsflygningen. Dette tomrommet fyller Norwegian og SAS på null tid, sier han.

Elnæs mener nå at flypassasjerene nå kan vente seg et hopp i billettprisene framover - som i så mye annet.

- Jeg må være så ærlig å si at Flyr har vært en prispresser, spesielt innenlands. Jeg blir ikke overrasket om vi får et lite løft i billettprisene nå. Også høy inflasjon, høye drivstoffpriser og høy etterspørsel vil bidra til det.

Elnæs tror ingen står på gjerdet for å forsøke å starte nytt norsk flyselskap med det første.

- Det er en veldig trist dag for norsk luftfart. Flyr har vært en underdog som har prøvd å slå seg inn med veldig hyggelige priser. Jeg tror nok ikke det dukker opp et Flyr 2.0 i denne konkursprosessen. De tolv flyene de har, har de lånt fra et selskap i USA. Jeg kjenner ikke til detaljene, men det er langt fra sikkert at disse avtalene kan gå videre til en ny aktør, sier flyanalytikeren.

Kasinoinntekter i været

Kasinoinntekter i været

Kasinoene i Macau tjente over 11 milliarder patacas i januar, en oppgang på 82,5 prosent fra året før. Fjerningen av koronarestriksjoner i Kina får mye av æren.

11,6 milliarder patacas – som tilsvarer drøyt 14,3 milliarder kroner – er likevel mindre enn halvparten av det man tjente i januar 2019, i det siste året før koronapandemien. Investorene er likevel fornøyde, og aksjekursene til kasinoene steg da tallene ble kjent.

Den tidligere portugisiske kolonien Macau er verdens største gamblingdestinasjon, og den ukelange ferieperioden rundt kinesisk nyttår er en av de viktigste inntektskildene. I januar 2023 besøkte drøyt en halv million mennesker bystatens kasinoer i løpet av høytiden.

På det kinesiske fastlandet er kasinoer og de fleste andre former for pengespill forbudt, noe Macau tjener godt på. Siden slutten av 2019 har imidlertid Macau fulgt kinesiske myndigheters linje og hatt svært strenge koronarestriksjoner.

(NTB)

- Kan gi dyrere fly-billetter
Flyselskapet Flyr er konkurs. Det kan føre til økte billettpriser, tror ekspert. Foto: Gorm Kallestad / NTB

- Kan gi dyrere fly-billetter

Professor og flyanalytiker Frode Steen er ikke overrasket over konkursen til Flyr. Han tror det vil få konsekvenser for billettprisene i det norske markedet.

- På innlands betyr det ikke noe som helst, men på Spania-rutene og de klassiske turistrutene blir det nå mindre konkurranse og det blir mindre plass. Kombinasjonen blir oftere høyere billettpris, sier Steen til E24.

Han forklarer at det ikke er plass til tre veldig like flyselskap i et marked som det norske, og anbefaler alle som må finne seg en alternativ reisemåte i sommer å kjøpe nye billetter med en gang.

Også flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier til E24 at han tror Flyr-konkursen kan medføre noe økning i billettprisene.

- Det er ingen tvil om at Flyr har vært en prispresser innenlands i Norge og til dels ute i Europa, sier Elnæs.

Det var tirsdag kveld at Flyr begjærte seg konkurs, etter bare 19 måneder i lufta. Over 400 ansatte mister jobben som følge av konkursen.

- Dette er en trist dag. Vi prøvde. Vi ga alt vi hadde av energi, kunnskap og erfaringer, men det var dessverre ikke nok, sa grunnlegger og styreleder Erik Braathen i Flyr samme kveld.

(NTB)