Last ned Børsen-appen

Annonse

Børsenstudio

KPI opp 6,3 prosent på et år

Konsumprisindeksen har steget med 6,3 prosent på et år, og er fremdeles på det høyeste nivået siden 1988.

Ifølge SSB skyldes den høye prisveksten blant annet uvanlig høy vekst i matvareprisene. Prisene på drivstoff bidro også til den fortsatte stigende trenden.

- I juni var det først og fremst økte priser på drivstoff og matvarer som gjorde at vi fikk en ytterligere heving i tolvmånedersveksten. Matvareprisene økte uvanlig mye, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB.

Matvareprisene har skutt fart den siste tida og steg med hele 5,6 prosent fra juni 2021 til juni 2022. Fra mai til juni i år økte de med 2,0 prosent.

- En så stor økning i matvareprisene fra mai til juni er uvanlig. Vanligvis ser vi de største bevegelsene i matvareprisene i februar og juli, som er tidsvinduene der leverandørene kan justere prisene inn mot matvarekjedene, sier Espen Kristiansen.

Også energiprisene har gjort utslag på KPI-tallene.

- Uroen i energimarkedene og de høye strømprisene på kontinentet fortsetter å prege prisveksten. Det var prisene på elektrisitet inkludert nettleie som bidro mest til den høye tolvmånedersendringen i juni, sier Espen Kristiansen.

Annonse
Slår alarm om billettpriser
Foto: Yves Herman / Reuters / NTB

Slår alarm om billettpriser

Lavprisflyselskapet Ryanair vil ikke tilby billetter til 1 eller 10 euro på lang tid og forklarer det med økte drivstoffkostnader.

Ryanair er kjent for billettene som nærmest symbolsk har vært priset til 1 eller 10 euro. Men nå er det slutt på det, sier Ryanair-sjef Michael O'Leary.

Han anslår at snittprisen på en billett med flyselskapet vil stige fra rundt 40 til 50 dollar de neste årene.

– Det er ingen tvil om at de virkelig billige salgsfremmende billettene våre til 0,99 euro og til og med de til 9,99 euro er noe vi ikke kommer til å se på mange år, sier O'Leary.

Han sier det er drivstoffprisene som presser prisen opp, men tror at lavprisselskapene vil bli enda mer populære framover ettersom billettene til konkurrentene vil bli enda dyrere.

(NTB)

Dårligste salgstall av nye boliger siden finanskrisen

Ikke siden finanskrisen har salgstallet av nye boliger vært lavere i andre kvartal. Samtidig bygges det færre nye boliger.

– Boligprodusentene har ikke målt lavere salg og igangsetting for juni måned siden vi begynte med månedlige registreringer i 2010, sier administrerende direktør Lars Jacob Hiim i Boligprodusentene i en pressemelding.

Salget av nye boliger i andre kvartal 2022 er ned 29 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig er salget av nye boliger i juni 2022 ned 38 prosent sammenlignet med juni 2021.

Det er kun under finanskrisen i 2008 og 2009 vi har målt lavere salg i andre kvartal. Hiim frykter at salget skal fortsette å holde seg lavt i 2022, og at de langsiktige konsekvensene blir alvorlige.

Ifølge Boligprodusentene er det igangsatt bygging av 31 prosent færre nye boliger i juni i år mot fjoråret.

(©NTB)

Annonse

Mange nyetableringer tross energikrise

Det ble registrert 17.275 nye foretak i 2. kvartal. Det er en nedgang på 8 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Til tross for nedgangen på 8 prosent, er tallet likevel det nest høyeste som er registrert i noe 2. kvartal siden målingene startet i 2001, ifølge Statistisk sentralbyrå ( SSB ).

Det høye tallet på nyetableringer i 2. kvartal viser at uvanlig dyr strøm og annen energi ikke har lagt noen demper på etableringslysten blant landets gründere.

Tallene viser at det ble etablert 13 prosent færre aksjeselskap sammenlignet med 2. kvartal 2021. Tallet på enkeltmannsforetak sank med 3 prosent.

(©NTB)

Russisk riking: - Avskyelig
Foto: AP / NTB

Russisk riking: - Avskyelig

Siden krigsutbruddet i Ukraina har Vestens sanksjonsregime tatt sikte på å gjøre livet surt for oligarker og milliardærer med en klo i den russiske kaka.

De aller fleste høyprofilerte russere er imidlertid ordknappe, og har unngått å kritisere Kreml.

Ifølge den russiske milliardæren Boris Mints er det én grunn til det: De er redde, skriver BBC.

Selv går han nå hardt ut. Han kaller russiske presidentens handlinger for «avskyelige», ifølge kanalen.

- Det er den mest tragiske hendelsen i nyere tid, ikke bare for Ukraina og Russland, men globalt, sier Mints om invasjonen.

Mints sier at «enhver person» som åpent kritiserer Putin «har grunn til å bekymre seg for sin personlige sikkerhet».

- Enhver bedriftsleder uavhengig av [Putin] blir sett på som en trussel, ettersom han eller hun kan være i stand til å finansiere opposisjon eller få i gang protester - derfor blir disse menneskene sett på som Putins fiender og derfor som fiender av staten.

64-åringen har bygget opp formuen sin gjennom investeringsselskapet O1 Group, som han grunnla i 2003 og deretter solgte i 2018.

I Russland er den «vanlige måten» å straffe en bedriftseier for deres «intoleranse» overfor regimet var å «åpne en oppdiktet straffesak mot deres virksomhet», hevder han.

Kreml har foreløpig ikke besvart BBCs henvendelser.

Annonse
Billigbillettene forsvinner
Foto: NTB

Billigbillettene forsvinner

Lavprisflyselskapet Ryanair vil ikke tilby billetter til 1 eller 10 euro på lang tid og forklarer det med økte drivstoffkostnader.

Ryanair er kjent for billettene som nærmest symbolsk har vært priset til 1 eller 10 euro. Men nå er det slutt på det, sier Ryanair-sjef Michael O'Leary.

Han anslår at snittprisen på en billett med flyselskapet vil stige fra rundt 40 til 50 dollar de neste årene.

– Det er ingen tvil om at de virkelig billige salgsfremmende billettene våre til 0,99 euro og til og med de til 9,99 euro er noe vi ikke kommer til å se på mange år, sier O'Leary.

Han sier det er drivstoffprisene som presser prisen opp, men tror at lavprisselskapene vil bli enda mer populære framover ettersom billettene til konkurrentene vil bli enda dyrere.

(NTB)